Työergonomia kotitoimistolla

Ajankohtaista, Blogi, Hyvinvointi 27.3.2020

 

Työergonomiaan pätee samanlaiset ohjeistukset niin kotona kuin toimistollakin. Kodin kalusteet eivät aina vastaa toimiston työpistettä, mutta ergonomiaan liittyviä ohjeita voi muokata itselleen mahdollisimman sopiviksi.

Tee mahdollisuuksien mukaan työtä välillä seisten. Mikäli työtaso ei ole säädettävä voi työpöydälle hankkia erillisen korokkeen tai muokata työskentely korkeutta, vaikka kirjapinon avulla.
Tällaisina poikkeusaikoina pyri järjestämään kotityöpiste siten, että työn ja vapaa-ajan välillä on selkeä raja. Jos teet töitä keittiön pöydän ääressä, voit pyhittää jonkin tietyn nurkkauksen työnteolle. Säännöllistä etätyötä varten kannattaa tehdä pysyvä työpiste, jossa työtaso, näyttö ja työtuoli ovat säädetty sopivalla korkeudelle.

 

Työergonomian tarkastelu on helpoin aloittaa työtuolista ja istuma-asennosta:

– Istu tuoliisi ja säädä sen korkeus sellaiseksi, että jalkasi ovat tukevasti lattialla. Mieti, tukeeko istuin selkääsi ja reisiäsi sopivasti? Tuoli ei saa painaa, mutta sen tulisi antaa tarpeeksi tukea. Jos selkä kaipaa lisätukea, voi kokeilla asettaa tyyny lanneselän taakse.

– Säädä istuma-asento sellaiseksi, ettei tuolin etureuna ei kosketa polvitaipeita. Tällöin laskimoiden virtaus pysyy vapaana.

– Säädä tuolin käsinojien korkeus siten, että voit tukea kyynärvarret käsinojiin hartioiden ollessa rentoina. Jos käsinojien leveys on säädettävissä, tuo ne mahdollisimman lähelle vartaloa.

– Jos näppäimistötasossa on korkeuden säätömahdollisuus, säädä se siten, että voit työskennellä hartiat rentoina, olkavarret lähellä vartaloa, kyynärvarret likimain vaakasuorassa ja ranteet suorana. Jos säätöä ei löydy riittävästi, puuttuva säätövara on haettava tuolin korkeussäädöstä, jolloin voit tarvita jalkatuen, jotta jalkasi ovat tuettuina.

– Sijoita näppäimistö niin, että saat tukea käsinojista tai pöydästä.

– Sijoita hiiri mahdollisimman lähelle niin, että voit käyttää sitä tukemalla kyynärvarret pöytään. Käytä hiirtä kiertämättä tai kohottamatta olkavartta. Kokeile hiiren käyttöä molemmilla käsillä. Jos työsi on paljolti hiiren käyttöä, opettele muutama korvaava näppäinkomento.

– Aseta näyttö sellaiselle etäisyydelle, että näet pienimmätkin merkit vaivatta. Yleensä hyvä katseluetäisyys on 50-80 cm.

– Säädä näyttötason korkeus niin, että se on katseen vaakatason alapuolella. Niska rasittuu, jos näyttö on sijoitettu korkealle, koska tällöin joudut taivuttamaan niskaa taakse päin.

– Näyttöä on mukavinta katsoa kohtisuoraan, jolloin ruutu on kallellaan taaksepäin parikymmentä astetta. Jos ruudulla näkyy tällöin pahoja heijastuksia, ne voi usein poistaa kääntämällä ruutua pystympään.