Tiedostava syöminen, eli Mindful Eating

Blogi, Hyvinvointi 26.4.2019

Kuinka ihanaa onkaan joskus vain pysähtyä nauttimaan ruuasta. Ihailla ruoassa olevia värejä, asetelmaa lautasella tai tuoksuja, joita ruoka-annoksesta nousee. Rauhoittuen tilanteeseen ja kaikella kiitollisuudella aloittaa syöminen, hitaasti ja nauttien. Ymmärtäen, että tämä ei ole vain mahan täytettä vaan sisältää rikkaita ravintoaineita, joita solumme kaipaavat toimiakseen tasapainoisesti, tai herkkupaloja, joita tunteemme ehkä kaipaavat juuri nyt.

 

Puhumme tiedostavasta syömisestä silloin, kun keskitymme vain ruokailutilanteeseen.

 

Kun emme mieti vielä seuraavaa hetkeä ja kaikkea sitä mitä vielä pitäisi tehdä. Vaan kun uskallamme olla läsnä jo siinä hetkessä, kun alamme valmistelemaan ateriaa, laitamme sitä lautaselle tai kun viemme esim. lusikalla alkukeittoa suuhumme.

Näissä hetkissä kaikki aistimme aktivoituvat, silmämme sananmukaisesti syövät värien loistoa, nenämme haistaa erilaisia tuoksuja ruoka-aineista ja makuhermomme kihelmöivät jo ennen kuin saamme ensimmäisen palan suuhumme.  Voi tätä ihanuutta.

Ja tuskin olemme saaneet puolta annosta syötyä, kun tunnemme itsemme kylläiseksi. Tämä on seurausta siitä, että olemme juuri kaikkia aistejamme aktivoimalla tehneet itsemme kylläisiksi. Olemme tiedostaen aktivoineet onnellisuustekijöitämme. Olemme antaneet jokaiselle nauttimallemme ruoka-aineelle kiitollisuutemme ja arvostuksemme. Ymmärrämme, että ilman niitä emme tulisi toimeen. Olemme saaneet antimet lautasellemme maasta, kasveista, pensaista, puista ja niin kuin myös eläimistä. Kiitos tästä.

 

Tiedostavaa syömistä, jota kutsutaan nimellä Mindful Eating, kannattaa alkaa harjoitella silloin, kun huomaa, että itsellä on aikaa siihen eikä kiire paina mieltä.

 

Tämän hetken voi todellakin valita, vaikka sunnuntaiaamuna, brunssin merkeissä. Yleensähän ihmiset haluavat rauhoittaa sunnuntaiaamunsa, olla kiirehtimättä mihinkään ja nauttia hetkestä kotona. Mikä olisikaan parempaa kuin opetella olemaan läsnä ruokailutilanteessa, siinä hetkessä kuin antaa itselleen sitä kaikkein parasta niin ajan kuin ruuankin merkissä. Nämä kaksi asiaahan ovat osa elämämme perusasioita, pysyäksemme niin fyysisesti kuin psyykkisestikin tasapainossa.

 

Ja mitä tietoisemmin olemme nauttineet ruokamme voin melkein taata, että sitä paremmin meillä on energiaa lähteä liikkumaan ja nauttimaan lisää elämästä ja olemisesta.

 

Kirjoittaja on Easymoven asiakaspalvelija Saija Österlund, joka on koulutukseltaan sairaanhoitaja.