Se tärkeä asiakaskysely

Blogi 29.8.2018

Mielestäni yksi vuoden kohokohdista Liikuntakeskus Zempissä on asiakaskyselyn järjestäminen. On todella hedelmällistä ensinnäkin miettiä, mistä asioista haluamme tänä vuonna kuulla jäsentemme näkemyksiä. Valittuihin teemakysymyksiin vaikuttaa tietysti se, mitä asioita haluamme lähteä seuraavana vuonna kehittämään, mutta myöskin se, mistä asioista emme ole vielä saaneet riittävästi palautetta.

Kysymysten pohtimista antoisampaa on tietysti asiakaskyselyiden läpikäyminen ja analysoiminen. Vastausten perusteella opimme tuntemaan jäseniämme hieman paremmin; heidän suosikkijumppansa, toiveensa laitehankinnoista ja kiinnostuksensa jäsenille järjestetystä oheisohjelmasta. Todellisia helmiä ovat avoimien kysymysten vastaukset, ne kertovat meille aidoimmin jäsentemme tyytyväisyydestä ja ajatuksista.

Koska olemme hyvin asiakaslähtöinen yritys, emme vain jätä asiakaskyselyn tuloksia laakereilleen lepäämään, vaan lähdemme kehittämään toimintaamme annettujen vastausten pohjalta. Esimerkiksi viime vuoden asiakaskyselyssä korostui jäsenten jumppainnostus; todella moni toivoi lisää ryhmäliikuntatunteja tarjontaamme. Tästä johtuen teimme suuren päätöksen ja lisäsimme merkittävästi ryhmäliikuntatuntiemme määrää.

Mielestäni jäsentemme on ensiarvoisen tärkeää tietää, että heidän mielipiteellään oikeasti on väliä ja että heidän toiveensa otetaan huomioon. Ihan jokaista toivetta emme luonnollisestikaan pysty toteuttamaan, mutta käsittelemme aina kaikki toiveet. Ihan kaikki. Emme ainoastaan asiakaskyselyssä esiin nousseit toiveita, vaan ihan kaikki asiakaspalautteet, joita jäsenemme meille kirjoittavat viikoittain.

Asiakaskysely on siis tärkeä niin jäsenillemme kuin yrityksellemmekin. Jäsenet pääsevät kyselyn myötä vaikuttamaan oman kuntosalinsa kehittämiseen ja palvelun parantamiseen. Yrityksemme puolestaan saa ensiarvoisen tärkeää tietoa siitä, kuinka tyytyväisiä jäsenemme ovat ja vastauksia kysymykseen: Miten voisimme palvella jäseniämme vieläkin paremmin?.

Miksi siis toteutamme vuosittain asiakaskyselyn jäsenillemme? Jotta Liikuntakeskus Zemppi olisi tulevaisuudessakin jäsentensä näköinen kuntosali. Ja tietysti myös siksi, että voimme jatkossakin todeta käsi sydämellä, että Zemppi tekee hyvää!

Vuoden 2018 asiakaskyselyyn pääset vastaamaan joko sähköisesti täällä tai paperisesti paikan päällä Liikuntakeskus Zempissä.

Kirjoittaja on Liikuntakeskus Zempin liikuntakeskusjohtaja, Marisa Rakennuskoski.