Kuntotestit ja mittaukset

Fysioterapeuttimme ja Personal Trainerimme toteuttavat laajalti erilaisia kuntotestejä ja mittauksia, joilla tuetaan niin liikkujan kuin kuntoutujankin kehitystä.

INBODY-MITTAUSFIRSTBEATTOIMINNALLINEN LIIKEANALYYSI

KUNTOTESTAUSVYÖTÄRÖNYMPÄRYKSEN MITTAUSLIHASKUNTOTESTIT

POLKUPYÖRÄERGOMETRITESTILIIKKUVUUSTESTITTASAPAINOTESTIT

YLEISEN LIHAS- JA TERVEYSKUNNON ARVIOINTI PURISTUSVOIMATESTILLÄ

Inbody-mittaus

Kehonkoostumusmittaus kuntosaliharjoittelun ja painonhallinnan tueksi.

InBody720-laitteella voidaan mitata helposti, nopeasti ja ennen kaikkea luotettavasti kehonkoostumus. InBody-mittaus motivoi pitämään huolta terveellisistä ravintotottumuksista ja riittävästä liikunnasta, joilla on suuri merkitys terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämisessä. Teemme Inbody 720-kehonkoostumusmittauksia ajanvarauksella yksityisasiakkaille, ryhmille ja yrityksille.​

Firstbeat

Onko sinun palautumisesi riittävä? Kuinka laadukkaasti nukut? Kuinka kuormittunut olet päivän aikana?

Firstbeat -mittaus antaa sinulle vastaukset näihin kysymyksiin. Mittauksessa pidät kolmen päivän ajan ihollasi anturia, joka seuraa sykevaihteluväliä. Mittauksen päätyttyä saat kirjallisen raportin sekä asiantuntijan tulkinnan tuloksista.

Toiminnallinen liikeanalyysi

Toiminnallinen liikeanalyysi on fysioterapeutin tekemä toiminnallinen kehon kartoitus, jossa saat tietoa kehosi toimivuudesta, hallinnasta ja lihastasapainosta. Analyysin kesto on noin 60 minuuttia ja palvelu sisältää palautteen ja tulokset.

Liikeanalyysi sopii:

  • Urheilijoille, jotka haluavat optimoida harjoittelua ja saada kiinni heikkoudet
  • Tavalliselle liikkujalle, joka haluaa tietoa oman kehon toiminnasta, hallinnasta, liikkuvuudesta ja lihastasapainosta

Testiliikkeinä toimii seitsemän toiminnallista liikkuvuusliikettä, jotka kertovat fysioterapeutillemme lihaskalvojatkumoiden eli faskian ja hermoston toimintakunnosta. Toiminnallinen liikeanalyysi paljastaa elimistön piilevät toimintahäiriöt sekä puolierot. Toiminnallinen liikeanalyysi on kehitelty NHL:ssä, NBA:ssa ja NFL:ssä meritoituneen fysiikkavalmentajan Gray Cookin kehittämän liikepatteriston perusteella.

Pelkät suorituskykytestit eivät anna tarkkaa tietoa faskian ja hermoston toimintakunnosta, ja siitä mitä faskian ja hermoston toimintakunnon huoltamiseksi saisi tehdä ja mitä ei saisi tehdä. Suorituskykytestit toimivat paremmin vasta ohjelman vastuksia valitessa, sekä suorityskyvyn parantamisen seurantaan. Toiminnallinen liikeanalyysi perustuu Cookin liikepatteriston lisäksi, Anatomy Trains -teoriaan, Kenzo Kazen faskiateoriaan, perinteiseen lihasanatomiaan, sekä käytännön kokemukseen asiakkaiden testaamisesta. Analyysi antaa tietoa myös valmiudesta, heikoista lenkeistä, revähdys- ja kipuriskeistä, asentovirheistä, eli terveydestä ja toimintakyvystä, sekä erityisesti siitä, mitä liikkeitä esim. lihaskuntoharjoitusohjelmaan kannattaa laittaa ja mitä ei. Näin asiakas välttyy kivuilta ja revähdyksiltä esim. lihaskunto- tai muuta liikuntaharjoittelua aloittaessaan ja voi parantaa tuloksiaan huomattavasti nopeammin.

Kuntotestaus

Testipakettimme on laaja ja monipuolinen. Kuntotesti sisältää Polkupyöräergometrillä tehtävän testin (polkupyörällä suoritettavan aerobisen kunnon testaus) sekä monipuoliset liikkuvuus- ja lihaskuntotestit. Testipaketissa huomioidaan myös tasapainon testaus. Inbody-mittauksella selvitetään kehonkoostumus. Kuntotestin kesto on noin 1,5 tuntia.

Valmistautuminen kuntotestiin ja Inbody-mittaukseen
Ennen varsinaista kuntotestiä suoritetaan kehonkoostumusmittaus Inbody 720-laitteella. Alla olevat ohjeet koskevat sekä kuntotestiin että Inbody-mittaukseen valmistautumista.

  • Pidä kuntotestipäivä ja sitä edeltävä päivä fyysisesti kevyenä ja alkoholittomana.
  • Nuku testiä edeltävänä yönä hyvät yöunet (jokaisella yksilöllinen tarve, joten tiedät itse parhaiten, paljonko tarvitset unta ettet ole seuraavana päivänä väsynyt).
  • Herää mielellään 4 tuntia ennen testauksen alkua, jotta keho ehtii herätä kunnolla.
  • Syö suhteellisen tukeva aamupala sekä lounas ja pari tuntia ennen testiä ihan kevyt välipala (esim. banaani ja rasvaton jogurtti).
  • Juo testipäivän aikana vettä noin 1,5 litran verran ennen testiä (pienissä erissä tasaisesti koko päivän ajan).
  • Inbody-mittausta varten sinun tulee olla syömättä ja juomatta noin 2 tuntia ennen mittausta. Käy myös tyhjentämässä rakko juuri ennen Inbody-mittausta.
  • Ota kuntotestiin mukaan pieni hedelmä (jonka voit nauttia Inbody-mittauksen jälkeen ennen kuntotestiä), vesipullo, lenkkarit/sisäpelikengät, urheiluhousut ja tsemppi-fiilis.

Vyötärönympäryksen mittaus

Vyötärönympäryksen mittaaminen on tehokas rasvakudoksen sijainnin selvittäjä. Vatsaonteloon kertyvällä rasvalla eli omenalihavuudella on selvä yhteys lisääntyneeseen sydän- ja verisuonitautien vaaraan sekä tyypin 2 diabetekseen.

Vatsaonteloon kertyvä rasva on aineenvaihdunnallisesti aktiivisempaa kuin päärynälihavuudessa lantiolle ja reisiin kertyvä rasva. Se on siten vaarallisempaa terveydelle, mutta myös helpommin laihdutettavissa. Mittanauha on kätevä väline rasvakudoksen sijainnin selvittämisessä ja sairastumisriskin arvioinnissa.

On hyvä kuitenkin muistaa, että suurentunut vyötärönympärys on yksi monista vaaratekijöistä. Sairastumisvaaraa arvioitaessa tulee huomioida myös muut vaaratekijät, joita ovat kohonnut verenpaine, suurentuneet veren rasva-arvot ja häiriytynyt sokeriaineenvaihdunta.

Yleisen lihas- ja terveyskunnon arviointi puristusvoimatestillä

Käden puristusvoima on tutkijoiden mukaan hyvä fyysisen lihaskunnon mittari. Tutkimusten mukaan etenkin keski-iässä mitattu puristusvoima ennustaa henkilön jäljellä olevan eliniän pituutta. Puristusvoima kuvastaa henkilön yleistä toiminnallisuutta ja aktiivisuutta. He, joilla puristusvoima on hyvä ja säilyy hyvänä vanhemmiten, ovat liikunnallisempia ja terveempiä kuin ne, joilla puristusvoima on heikko tai heikkenee vanhemmiten. Liikunnallisuus ja terveys taas usein korreloivat terveellisten elintapojen, hyvien perintötekijöiden ja vähäisten sairauksien kanssa. Nämä kaikki tekijät yhdessä vaikuttavat ihmisen elinikään, ja hyvä puristusvoima ikään kuin kiteyttää sisälleen kaikki nämä tekijät.

Puristusvoimamittaus mittaa käden tarttumaotteen/puristuksen voimaa. Puristusvoimamittaus on helppo ja yksinkertainen mittausmenetelmä, jossa mittari, testiasento ja -protokolla voivat vaihdella ja aiheuttaa saatuihin tuloksiin eroja. Mittaus soveltuu hyvin eri-ikäisten terveiden henkilöiden sekä eri potilasryhmien arviointiin. Iän mukana lihasvoima ja puristusvoima heikkenevät.

Puristusvoiman mittauksessa testattava istuu selkä tuettuna. Olkavarsi on neutraaliasennossa vartalon suuntaisesti ja mitattavan käden kyynärnivel on 90 asteen kulmassa. Ranne on neutraaliasennossa. Kahvan oteleveys (asennot 1-5) säädetään tutkittavan käden koon mukaan.

Polkupyöräergometritesti

Kuntoilijoille ja terveysliikkujille tarkoitetulla epäsuoralla polkupyörätestillä arvioidaan testattavien hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa eli kestävyyskuntoa. Kestävyyssuorituskyky arvioidaan sykkeen ja polkemisvastusten perusteella. Testi on erinomainen sydämen ja verenkiertojärjestelmän terveyden ja suorituskyvyn arvioimiseksi. Testin perusteella saadaan arvio maksimaalisesta hapenottokyvystä. Testattavat saavat henkilökohtaisen arvion omasta suorituskyvystään sekä yksilöllisen liikuntasuosituksen. Testi on submaksimaalinen, joten uupumukseen saakka ei poljeta. Testi alkaa kevyellä vastuksella ja kuormaa nostetaan portaittain. Testi kestää kokonaisuudessaan noin 20 minuuttia.

Liikkuvuustestit

Liikkuvuustesteinä käytämme asiakkaan kunnon mukaista testipatteristoa. Perinteisessä UKK-instituutin kehittämässä erityisesti keski-ikäisille suunnatussa testipatteristossa liikkuvuustesteinä on: hartiaseudun liikkuvuuden testaus, selän sivutaivutus liikkuvuuden testaus, reiden takaosan liikkuvuuden testaus lihasten venyvyys.

Hartiaseudun liikkuvuustestitulosten perusteella pystytään selvittämään, onko olkanivelessä ja yläselän alueella liikerajoitteita. Nämä liikerajoitteet voivat olla syynä olkapääkipuihin ja yläselän jumeihin ja kiputiloihin. Liikkuvuustestien eteentaivutustestillä testataan takalinjan kireyksiä. Takalinja kulkee vartalon takaosissa kallonpohjasta jalkapohjiin. Takaosan liiallinen kireys voi aiheuttaa mm. selkäkipuja ja pahimmillaan olla myös iskiaskipujen taustalla. Kolmas liikkuvuustesti on selän sivutaivutus, joka mittaa lantion, lanne- ja rintarangan kokonaisliikettä sivutaivutuksessa. Hyvä selän sivutaivutusliikkuvuus on tärkeää, koska heikko selän sivutaivutus on koetun työkyvyn heikkenemisen riskitekijä fyysisesti kuormittavaa työtä tekevälle. Hyvä tulos selän sivutaivutuksessa suojaa raskasta fyysistä työtä tekevillä fyysisen työkyvyn heikkenemiseltä. Heikko selän sivutaivutus ennakoi tulevaa alaselkäkipua.

Tasapainotestit

Keski-ikäisille suunnatussa UKK-testipatteristossa tasapainotesteihin kuuluu dynaaminen ja staattinen tasapainotesti. Staattisessa tasapainotestissä testataan vartalon pystyasennon hallintaa normaalia seisoma-asentoa pienemmällä tukipinnalla. Dynaaminen tasapainotesti testaa puolestaan vartalon hallintaa liikkeessä.

Hyvä tasapaino on tärkeää, koska heikko suoriutuminen tasapaino on koetun työkyvyn ja koetun fyysisen työkyvyn heikkenemisen riskitekijä erityisesti fyysisesti kuormittavaa työtä tekevillä. Erityisesti runsas virheiden määrä ennustaa koetun työkyvyn heikkenemistä.

Urheilijoille ja fyysisesti hyvässä kunnossa oleville tasapainon testaus tulee ”Screening tests”-liikekaavatestauksen yhteydessä.

Lihaskuntotestit

Teemme erilaisia lihaskuntotestejä. Esimerkiksi:

Alaraajojen toistotesti
Yläraajojen toistotesti
Vatsalihastesti
Punnerrustesti
Staattinen vartalonojennustesti
Vauhditon pituus