Apua selkäkipuun

Kuntoutus 15.11.2017

Tässä tekstissä kerromme syitä selkäkivulle ja annamme vinkin yhden yleisen selkäkivun aiheuttajan hoitamiseksi itsetehtävällä kuntoutusharjoitteella. Tekstin harjoitusliike toimii etenkin monille työikäisille ja akuutin selkäkivun hoitamiseen.

Taustaa ja syitä selkäkivulle

Selkäkipu on äärimmäisen yleistä. Yli joka kolmannella työikäisellä suomalaisella on kuluneen vuoden aikana ollut alaselän kipua. Selkäkivulle on monia erilaisia syitä, joita voi olla esimerkiksi välilevyn eli diskuksen pullistuma tai repeämä, erilaiset ryhdistä, lihaksistosta ja nivelistöstä johtuvat liikerajoitteet ja kiputilat (lanneselän alueella Lumbago = noidannuoli), hermojuuren pinnetilat, kulumat (rappeumat) ja erilaiset traumaperäiset ongelmat. Edellä mainituista syistä aiheutuva tai esimerkiksi reumasairauksista johtuva tulehdustila on usein myös syynä oireisiin. Aina ei ole myöskään helppoa antaa yhtä selitystä selkäkivun syntyyn. Ihminen on psyko-fyysinen kokonaisuus ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Selkäkivun itsehoito – voinko itse tehdä jotain asialle?

Selkäkipu on monesti todella voimakasta ja jopa ”rampauttavaa”. Useimmiten lääkärin vastaanotolla saat neuvoksi pysyä liikkeessä, välttää vuodelepoa ja syödä kipulääkettä.

Voisitko tehdä jotain muutakin selkäkivulle? TODELLAKIN – tietyt kuntoutusliikkeet ovat täydellistä täsmähoitoa selkäkivulle. Ennen kuin alat tekemään alla olevaa liikettä, lue seuraava tsekkauslista kuitenkin ensin läpi.

  • Onko päivän aikana hetkiä, jolloin et tunne kipua? Edes 10 minuuttia?
  • Rajoittuko kipu polvinivelen yläpuolelle?
  • Onko sinulla ollut enemmän kuin yksi kipuvaihe alaselässä viimeisten kuukausien tai vuosien aikana?
  • Lisääntyvätkö oireet pitkäkestoisen eteentaivutuksen aikana tai heti sen jälkeen – esimerkiksi sänkyä pedatessa, imuroidessa, puutarhassa työskennellessä jne.?
  • Lisääntyvätkö oireet pitkäaikaisen istumisen jälkeen (tietokoneella työskennellessä tai television ääressä) tai istumasta ylös noustessa?
  • Yhdistätkö oireesi johonkin tiettyyn toimintaan ja olet lähes oireeton kun et tee sitä?
  • Lisääntyvätkö oireesi paikallaan ollessa ja lievittyvätkö liikkeellä ollessa?
  • Helpottavatko alaselkäoireet vatsamakuuasennossa (jos oireet ovat aluksi pahemmat mutta lievittyvät muutaman minuutin jälkeen, on vastaus Kyllä)?
  • Vähenevätkö alaselkäoireet kävellessä?

Jos vastasit kyllä useampaan kuin 4 kysymykseen, mahdollisuutesi hyötyä alla olevasta harjoitteesta ovat erittäin hyvät. Jos vastasit kyllä alle kolmeen tai kolmeen kysymykseen, saatat tarvita tarkempia tutkimuksia. Fysiopalvelu Easymovella on selkäkipuihin erikoistuneita fysioterapeutteja, joten älä epäröi käydä meillä näytillä ongelmasi kanssa.

Harjoitusliike, jota voit kokeilla, on selän taaksetaivutus. Rentouta alaselkä makoilemalla hetki vatsallaan. Rentoutuksen jälkeen laita kädet rinnan tasolle. Käsillä punnertaen taivuta selkää taaksetaivutukseen niin paljon kuin kipujen suhteen pystyt, älä käytä liiallista voimaa, toista liikettä 10 kertaa. Sinun tulisi toistaa liikettä kahden tunnin välein. Hyviä merkkejä siihen, että tämä harjoite toimii sinulle, on muun muassa se, että selän taaksetaivutuksen kivuton liikerata kasvaa sekä mahdolliset säteilyoireet pakarasta tai reidestä siirtyvät kohti selkää. Huomaa tämä asia: mikäli harjoite lisää selästä säteilevää jalkakipua tai tuottaa jalkakipuja harjoite ei toimi sinulle. Tällöin kannattaa hakeutua tarkempiin tutkimuksiin.

Kuntoutusliikkeiden suhteen ammattilaisia ovat fysioterapeutit. Mikäli selkäkipusi ei parane tavanomaisilla keinoilla suosittelemme, että hakeudut jatkohoitoon asiantuntevan fysioterapeutin luokse, joko lääkärin kautta tai suoraan ilman lääkärissä käyntiä. Meillä Fysiopalvelu Easymovessa selkäkuntoutuksen erikoisosaajia ovat MDT-fysioterapeutit Tommi ja Annukka.

Voit varata ajan fysioterapeutillemme suoraan nettiajanvarauksemme kautta: http://easymove.fi/ajanvaraus tai soittaa asiakaspalvelunumeroomme 020 734 2090.